Pages

Monday, June 11, 2012

Cerita Dulu-Dulu [Hujan pagi hari & nak kesekolah]-Happy Father's Day En. Jamaluddin!!

Dulu...Masa aku sekolah rendah. Tiap-tiap pagi ayah akan hantar aku dan kakak ke sekolah. Tak pernah miss.    Langsung x bagi kami p sekolah sendiri. Tapi sekolah petang ja ayah bagi naik gerek. tu pun kalau balik lambat mesti dia p turut punya.

Ni nak cter kesah dan pengalaman aku masa kecik dulu yang masih beri kesan pada aku bila teringat balik. Masa tu ayah hanya ada motosikal kalau x salah. X beli keta la...Madza putih dulu tu pun x dak lagi...Rasanya la...dah makin tua ni makin lupa kenangan dulu. tu yang nak kena tulis ni... Back to the story..
Macam biasa la... cuaca x semestinya cerah selalu. Ada kala panas, mendung, hujan lebat. benda ni jadi selalunya pada musim tengkujuh...musim hujan kat kedah..kalau rintik-rintik tu x pa lagi buleh redah buat selamber ja... tiap kali hujan lebat di pagi hari..kami x dak pilihan lain selain pakai baju hujan...kelubung naik moto ke sekolah... ayah hantar... basah tu for sure tapi x lah lencun sangat...nanti buleh kering kat sekolah.. yang pasti ayah yang akan basah kuyup sebab dia kena hantar aku kat SKD kemudian hantar akak aku kat SMSL. dua-dua sekolah nie berada di arah yang bertentangan... aku tak ingat apa perasan aku waktu tu... rasa2nya aku teringin nak pi sekolah naik keta... Tapi walau serba kekurangan dulu aku rasa aku bahagia.. Sampai sekarang kalau aku nampak ada org naik moto bawa anak2 dalam hujan aku akan teringat kesah aku sendiri. sayu ja rasa hati... ayah aku sanggup basah nak bagi anak-anak dia ilmu... tapi waktu tu aku x sedar pun...UPSR pun x score..
 Ayah selalu kata " Ayah x dak apa2 nak bagi kat hangpa adik beradik, ayah hanya mampu bagi hangpa pi sekolah cari ilmu..tu ja..ayah bukan ada tanah berelung nak bagi..hangpa belajar la bersungguh-sungguh"

Ayah...Maafkan segala kesalahan chek dari chek kecik sampai la besar macam sekarang nie....  Jasa dan pengorbanan mu amat chek hargai hingga kini.. Chek tau, chek x pandai nak luahkan perasaan dengan kata-kata...dari dulu lagi..mak dan ayah pun tau..bila chek x puas hati ka...nak wish pa2 ka..selalu akan ada surat tiba2 jatuh dan kad yang dipos...kan...hehehe....

Sebenarnya aku x sedar aku menulis kerana apa...then tetiba teringat...rupanya Father's day dah hampir tiba... Rupanya aku nak wish Father's Day tanpa sedar...

Apa-apa pun...Ayah, kaulah Hero ku dulu, kini dan selamanya... Selamat Hari Bapa...!!  :-)

credit to Mr Google for the pic

PS: Rindu Kg!!!

No comments: