Pages

Friday, August 3, 2012

Gadis Bertudung Biru- Step 1

Sumber Gambar : Deviant Art

Angin sepoi-sepoi bahasa menerjah ke wajah gadis bertudung biru itu. Gadis itu membetulkan tudungnya. Tangannya memegang erat sesuatu.
Setiap petang kelihatan gadis bertudung biru itu sentiasa ada dibawah pohon rendang ini. kadang-kadang duduk dibuaian, kadang-kadang bersandar pada pohon pokok rendang. Seperti menunggu sesuatu. Atau menunggu seseorang? Pada setiap kali melihat gadis bertudung biru itu, ingin sekali aku menyapa. Tetapi langkahku seakan berat untuk menghampirinya. Raut wajahnya penuh pengharapan.

Masa berlalu.
Petang itu aku beriadah seperti biasa. Kebiasaanya aku akan melalui pohon rendang itu. Namun kali ini, terasa janggal. Hanya pohon rendang dan buaian sepi yang kelihatan. Kelibat gadis bertudung biru tiada. Aku menghampiri pohon itu. Mata ku tertarik untuk melihat ukiran di batang pohon rendang itu. Sangat jelas.
Emelda Aisya & Aisya Esma.  Aku duduk di buaian dan menghayun buaian perlahan-lahan. Mata ku terlihat tanah ditepi akar pohon tersebut seperti baru digali, betul-betul dibawah ukiran pada batang pohon itu. Aku bangun dan menghampiri. Mengali-gali sehingga kelihatan sebuah kotak kecil yang usang. Kotak itu dikeluarkan dan dibuka. Seutas rantai perak bersama suatu ukiran seperti bentuk sebelah hati yang retak. Terukir disitu nama Emelda Aisya. Aku beranggapan mungkin inilah yang dipegang erat oleh gadis tudung biru itu.

Terdapat juga sepucuk surat dan sekeping gambar lama, yang memaparkan 2 kanak-kanak seiras, berambut perang kekuningan, bermata biru kehijauan. Gambar itu berlatar di tempat pohon rendang itu juga.  Jelas kelihatan mereka memakai rantai yang serupa. Aku pasti mereka ialah Emelda Aisya dan Aisya Esma.

Tetapi aku tertanya-tanya. Kemana perginya gadis bertudung biru itu hari ini.

No comments: