Pages

Monday, July 23, 2012

Memory Ramadan Dulu2

Salam...Sempena ramadan yang telah membuka tirainya hari sabtu lepas... terselak kembali buku-buku kenangan lampau sewaktu tok wan dan tok chaq masih ada...
 Walaupun kadang2 kenangan itu .. tidak diingati sepenuhnya...

Dulu... Umah tok chaq and tok wan sebelah jer ngan umah mak ayah aku... Tok Chaq selalu buat kuih muih untuk berbuka... dan mak pulak akan masak lauk pauk... sesi tukar menukar makanan menjadi amalan biasa.... Aku selalu tengok aka kacau tok aku buat kuih... seronok tgk org buat kuih ala2 tradisional gitu..tapi sayang... resepi dan cara2 nak buat kuih tu ...aku x ingat... mungkin boleh tanya mak  nanti...mungkin mak tau...

Mak akan keluarkan gelas khas yang digunakan untuk bulan puasa... gelas ni hanya akan digunakan untuk bulan ni saja... sebab dia lebih tinggi dan sesuai untuk dihidangkan air sejuk dan panas...

 Sekarang ni...bila dah hidup sendiri...di hutan batu nie... kadang2 memori ini datang mengamit... membawa bersama rindu kepada mereka...
Al-Fatihah untuk arwah Tok Wan, Tok Wan Jaih, Tok Chaq dan Tok Ah...Semoga mereka ditempatkan di kalangan org2 yang beriman.

Aku tahu... Mati itu pasti... Itu janji Allah S.W.T.... kepada setiap insan di dunia ini... aku redha...


No comments: